Sukces = czekanie


Czekanie. Niestety w tym nigdy nie byłam dobra. Może to jest właśnie przyczyna problemu z sukcesami? 
Czasami coś się uda, najczęściej jednak, na moje nieszczęście, sukces wymaga cierpliwości. 
Ten chleb to była niezła jej próba. Najpierw zakwas, na który czekałam 5 dni. 
Potem chleb, który z przerwami wymaga 48 godzinnej troski i i tak nie wiedziałam czy coś z tego wyjdzie.


CHLEB Z PIECZONYMI ZIEMNIAKAMI I ROZMARYNEM 
(źródło + moje madyfikacje)   


                                                                                                              ZACZYN

                                                                                                              2 łyżki zakwasu pszennego lub żytniego (jak wyhodować zakwas)                                                                                                              
                                                                                                              1 szklanka (250 ml) mąki pszennej typ 720
                                                                                                              2/3 szklanki letniej wody

                                                                                                              ZIEMNIAKI

                                                                                                              0,5 kg pokrojonych w kostkę ziemniaków
                                                                                                              1 łyżka oliwy/oleju
                                                                                                              rozmaryn świerzy i/lub suszony
                                                                                                              1/2 łyżeczki soli

                                                                                                              CIASTO

                                                                                                              600g mąki = 500g mąki pszennej typ 720 i 100g mąki żytniej razowej typ 2000                
                                                                                                              1 i 1/4 szklanki ciemnego piwa (letniego)
                                                                                                              zaczyn
                                                                                                              1 łyżka soli
                                                                                                              upieczone ziemniaki

ZACZYN
Składniki wymieszać, zostawić w ciepłym miejscu na 8-12 godzin.

 ZIEMNIAKI
Składniki wymieszać, piec w piekarniku na złoty kolor (ok. 20 minut w 200 stopniach).

CIASTO
Letnie piwo wymieszać z zaczynem (dobry zaczyn powinien unosić się na powierzchni piwa), dodać mąkę, wymieszać do połączenia składników, odstawić na 20-40 minut w ciepłe miejsce. Dodać sól i wyrobić ciasto rozciągając je i składając (ok. 6 minut) - filmik jak to zrobić. Dodaj wystudzone, przestudzone ziemniaki i już ręcznie, delikatnie wrobić je do ciasta. Miskę odstawić w ciepłe miejsce na 2 godziny (owinąć ściereczką i włożyć do reklamówki). W czasie tych 2 godzin, składaj ciasto co 30 minut tak jak w filmiku. Po tych wszystkich składaniach i czekaniach uformować z ciasta kulę, oprószyć mąką, włożyć do formy, w której będzie pieczony (najlepiej wyłożonej papierem do pierniczenia) i zostawić na 20 minut. Ciasto w formie owinąć ściereczką, włożyć do reklamówki i umieścić w lodówce na 8-12 godzin do wyrośnięcia).

Piec w naparowanym piekarniku nagrzanym do 220 stopni przez 40 minut.


Komentarze

  1. Lila chleb wygląda obłędnie ale 48 h nadzoru... nie to nie dla mnie :) I widzę, że już robisz zapasy na zimę ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. do 3 w nocy go męczyłam :) jak chcesz mogę Ci zrobić i wysłać a zapasy to myślę, że zimy nie dotrzymają, jutro jadę po kolejną porcję ogórków ;)

      Usuń
  2. Och, napiekłam się swego czasu chleba, to wciąga! Twój wygląda przepięknie!

    OdpowiedzUsuń
  3. Super przepis! Na pewno skorzystam :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Wooow ja tu wchodzę i jakiś szmatek się spodziewam a tu krawcowy spec moje ślinianki wystawia na próbę w dodatku wirtualną. Pięknie i zapewnie smacznie, szacun wielki, mam kilka przepisów i jakoś za daleko mam do kuchni czy jak? :)

    OdpowiedzUsuń
  5. To sukces na całego. Ja piekę chleb (przepis od sąsiadów) ale mam mniej z nim zachodu - mieszam składniki, zostawiam na 12 godz, dodaję resztę,odczekam 1godz. i piekę. Ale ty masz trud opłacony sukcesem, a to zachęca do dalszej pracy :) Więc warto podejmować nawet ryzykowne zadania bo z nich czerpiemy wiedzę - gratulację :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Chlebek wygląda niesamowicie! Od razu mam ochotę na kromę świeżego chleba :) Ale wymagający jest...

    OdpowiedzUsuń
  7. U nas w domu mama zawsze piekła chleb , niestety ja nie umiem , ale moja starsza siostra nadal taki chlebek wypieka u siebie :):)

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz